-->
  • Alles
  • Over
  • Contact

vrijdag 10 oktober 2014

Kweekvijvertalenten


NOG ÉÉN FILMPJE DAN

Als ik alle uren die ik in mijn leven verspild heb bij elkaar optel en daarna weer van elkaar aftrek, dan heb ik weer een uur verspild – Herman Finkers

Youtube is de belichaming van de Afleiding. Als YouTube niet had bestaan had ik waarschijnlijk mijn middelbare school met een tien gemiddeld afgerond, een paar boeken op mijn naam staan en kon ik fenomenaal goed gitaar spelen. En in de tijd die ik dan nog ruimschoots over had, had ik een succesvol bedrijf opgericht dat iets onmisbaars verkocht dat we nu helaas allemaal niet kennen. Want YouTube bestaat WEL. Waarvoor dank.

Ik vraag me af hoeveel tijd ik van mijn leven filmpjes heb zitten kijken op YouTube – niet waar, dat wil ik helemaal niet weten. Als er iets verleidelijk is wanneer je eigenlijk moet stofzuigen, is het wel 'nog één filmpje'. 'Maar echt, dit is de laatste.' Het is ongetwijfeld de leugen die ik het vaakst aan mezelf vertel.

Af en toe word ik er een beetje moe van, vooral als het opeens drie uur 's nachts blijkt te zijn, maar het brengt me ook vaak op hele leuke dingen. Meer dan de helft van de cabaretiers die hier links op de achtergrond staan (niet meer inmiddels), heb ik ontdekt omdat ik iets aanklikte dat ik nog niet kende. Stond daar opeens een filmpje van Wim Helsen, ik ben blij dat ik niet ben gaan stofzuigen. Nog geen jaar later zat ik in Assen bij een voorstelling van hem en het was geweldig.


DE YOUTUBEBEPERKING
Maar het échte ontdekken kan natuurlijk helemaal niet via YouTube. Als ze nog echt jong zijn, vers van de toneelschool of bezig met hun eerste voorstelling, dan is er nog nauwelijks iets te vinden op YouTube. De meeste fragmenten die ik bekijk, komen uit een voorstelling die ooit uitgezonden is geweest op tv, en, je snapt het, er is naast veel wel ook vrij veel niet op tv geweest.

Natuurlijk kun je het gewoon laten bij de min of meer doorgebroken cabaretiers, maar hoe vet is het idee nu al in de zaal te zitten bij iemand die later te pletter bekeken wordt op YouTube? Dat je later kunt zeggen, 'ja, ik heb toen de eerste voorstelling van Huppel de Hup gezien, toen had hij nog krullen, heel schattig' of als je wat eigenwijzer bent, 'jaha, 'k zei toen al dat het een hele grote ging worden.' En die eerste voorstelling is dan natuurlijk nooit opgenomen, dus dan ben je ook nog eens van de weinigen die het kent. Zoiets. Vet toch? Maar ja, wie?

De Lawei, het theater in Drachten, heeft iets bedacht op dit grote het-staat-niet-op-youtubeprobleem. Sinds een aantal jaar hebben zij namelijk een speciale serie in het cabaretassortiment, 'De Kweekvijver'. Hierin geven zij jonge maar en talentvolle cabaretiers en stand-uppers de kans ervaring op te doen in het theater. En, veel interessanter natuurlijk, het publiek krijgt de kans kennis te maken met deze aanstormenden. Voor weinig geld (een kaartje kost maar 12,50) en in een intieme setting, namelijk de kleine zaal, waar maximaal zestig mensen in passen.

In Drachten zijn sommige voorstelling al hartstikke uitverkocht, maar doordat er ook voorstellingen naar een andere zaal verplaatst worden, zou het zomaar eens kunnen dat er weer kaartjes beschikbaar komen. Maar misschien woon je ook wel helemaal niet in de buurt. Of kan je helemaal niet op die datum. Dat is geen enkel probleem. Want een groot voordeel ook van deze serie is dat de mensen van de Lawei de aanstormenden voor je selecteren. Bij de presentatie van de nieuwe voorstellingen van dit seizoen bekijken zij wat geschikt zou kunnen zijn voor de kweekvijver. Sommige cabaretiers spelen live een YouTubefilmpje. Die uitkiezers hebben dus gewoon toegang tot beelden waar wij met onze grote youtubebeperking helemaal niks van kunnen zien.

De namen van deze jonge cabaretiers en stand-upper staan hieronder. Lees informatie over de voorstelling (helaas werkt dit niet meer, sorry) of klik op de naam om naar de speellijst te gaan. Je zou ook kunnen proberen een beetje op te zoeken op YouTube. Een klein beetje maar, meer is er vaak niet te vinden.

Klik op de naam om naar de speellijst te gaan.

Kweekvijver Lawei talenten

Marjolijn van Kooten kweekvijvertalent     Kirsten van Teijn kweekvijvertalent Lawei
Marjolijn van Kooten kweekvijvertalent     Kirsten van Teijn kweekvijvertalent Lawei
Marjolijn van Kooten
In principe wel
Klik hier om meer te lezen.
Kirsten van Teijn
Heilloos
Klik hier om meer te lezen.

Ronald Snijders kweekvijvertalent Lawei     Fuad Hassen kweekvijvertalent Lawei
Ronald Snijders kweekvijvertalent Lawei     Fuad Hassen kweekvijvertalent Lawei
Ronald Snijders
One Man Show
Klik hier om meer te lezen.

Fuad Hassen
Pareidolia
Klik hier om meer te lezen.
    Tim Honnef kweekvijvertalent Lawei
Jan en Daan kweekvijvertalent Lawei    
Jan en Daan
Reken maar nergens op
Klik hier om meer te lezen.

Tim Honnef
Wachten op Niks
Klik hier om meer te lezen.
Margriet Bolding kweekvijvertalent Lawei
Margriet Bolding kweekvijvertalent Lawei
Margriet Bolding
Zo zijn we niet getrouwd.
Klik hier om meer te lezen.

Geen opmerkingen: